III miejsce
w kategorii najlepsze strony internetowe kancelarii

Wyróżnienie
za stronę www poświęconą doradztwu prawnemu podczas epidemii

Najnowsze informacje dla pracodawców związane z sytuacją pandemii COVID-19

Czytaj więcej

PCS | HR Compliance: Odpowiedzialność pracodawcy w związku z Covid-19

23.09.2020

Za granicą, zwłaszcza w U.S.A. wzrasta liczba pozwów kierowanych przeciwko pracodawcom w związku z COVID-19.

Skala roszczeń zgłaszanych przez pracowników jest bardzo szeroka. Najczęściej pojawiają się pozwy zarażonych pracowników lub ich rodzin, którzy twierdzą, że do zarażenia COVID-19 doszło w miejscu pracy w wyniku zaniedbań pracodawcy. Zdarza się również, że pracownicy opierają swoje żądania na samym ryzyku zarażenia czyli narażenia na niebezpieczeństwo zarażenia koronawirusem w miejscu pracy.

Wcześniej szanse powodzenia podobnych pozwów, z uwagi na problemy dowodowe, wydawały się być niewysokie. Jak się okazuje, obecnie pracownicy koncentrują zasady odpowiedzialności na tym, czy pracodawcy przestrzegali odpowiednich norm, wytycznych dotyczących zwalczania rozprzestrzeniania się wirusa, czy wprowadzili niezbędne środki prewencyjne. Kluczowe dla ich odpowiedzialności okazują się być braki odpowiednich procedur i niedociągnięcia w zakresie HR Compliance.  Przykładowo:

  • przeciwko centrum dystrybucyjnym Safeway w Kalifornii wniesiono pozew o odszkodowanie w związku ze śmiercią pracownika na koronawirusa, który wcześniej zgłaszał przełożonemu, że jego środowisko pracy nie było bezpieczne, ponieważ niektórzy pracownicy nadal przychodzili do pracy, pomimo, że byli chorzy;
  • firma Walmart w Chicago została pozwana o odszkodowanie w związku ze śmiercią pracownika, który zgłosił przełożonym, że ma objawy COVID-19, ale kierownictwo po prostu skierowało go z powrotem do pracy. Po czterech dniach pracownik zmarł. Inna pracownica tego pracodawcy, która wygrała z chorobą, pozwała firmę twierdząc, że zaraziła się w pracy, ponieważ Walmart nie wdrożyła środków bezpieczeństwa w celu ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusa;
  • rodziny trzech pracowników firmy Tyson w stanie Iowa, którzy zmarli po zarażeniu się koronawirusem zarzucają, że w zakładzie doszło do wybuchu wirusa, ale Tyson zaniedbał zamknięcie zakładu, wbrew zaleceniom lokalnych urzędników;
  • pracownicy pozywają Amazon zarzucając, że byli zachęcani do dalszego przychodzenia do pracy, gdy jednocześnie uniemożliwiano im odpowiednie mycie rąk lub odkażanie stanowisk pracy. Twierdzą również, że, firma doprowadziła pracowników do unikania dystansu społecznego i innych środków bezpieczeństwa, aby osiągać wskaźniki i nadążać za rosnącym popytem. Interesujące jest to, że pozew złożony w Nowym Jorku nie dotyczy odszkodowania za chorobę lub śmierć. Zamiast tego pracownicy domagają nakazania pracodawcy przestrzegania wytycznych dotyczących zdrowia.
  • z kolei w Korei Płd. uznano infekcję koronawirusem za wypadek przy pracy i zakażonemu pracownikowi call center w Seulu przyznano odszkodowanie.

Fala podobnych spraw w Polsce jest zapewne kwestią czasu. Czy można się przed nią uchronić, pewnie nie, ale czy można zmniejszyć ryzyko ich przegrania przez pracodawców, tu odpowiedź będzie twierdząca.

Zapraszamy na cykl poświęcony odpowiedzialności pracodawcy w związku z Covid-19, a już wkrótce na webinar poświęcony tej tematyce.