HR Sygnał: Dyrektywa o ochronie sygnalistów

Czytaj więcej

Jak pomóc Ukrainie?
 

Czytaj więcej

Compliance HR | Powrót to pracy – o czym jeszcze warto pamiętać

04.06.2020

Z początkiem czerwca wiele firm przystąpiło do „odmrażania” swojego biznesu. Zapadają decyzje o powrotach do biur. W związku z tym Działy HR i Compliance muszą zmierzyć się z wieloma kwestiami związanymi z zaplanowaniem powrotów, określeniem grup, które powinny wrócić w pierwszej kolejności, wdrożeniem rotacji pracowników, czy przearanżowaniem stanowisk pracy. Pracodawcy analizują obowiązki wynikające z przepisów prawa pracy, wprowadzonych ad hoc przepisów covidowych, jak również zaleceń PIP.

Oprócz podstawowych kwestii dotyczących oceny ryzyk i technicznych środków bezpieczeństwa warto rozważyć mniej oczywiste aspekty powrotów do biura:

  1. W jaki sposób zakomunikować pracownikom powrót do biura, kto i w jakiej formie przedstawi zasady pracy?
  2. Jak dobrać zespoły wracające do biur, by jeden przypadek zarażenia nie sparaliżował całej firmy?
  3. Czy konieczne jest wsparcie psychologiczne dla powracających pracowników?
  4. W jaki sposób klienci zostaną poinformowani o otwarciu i nowych zasadach kontaktów?
  5. Jakie wdrożyć wytyczne dotyczące spotkań z kontrahentami, jak określić ramy czasowe, liczbę uczestników, kto będzie weryfikował czy spotkanie osobiste jest konieczne?
  6. Jak zorganizować korzystanie z sal konferencyjnych i prowadzenie spotkań wewnętrznych, w jaki sposób będzie przeprowadzana ich dezynfekcja?
  7. Co z dostawcami usług związanych z funkcjonowaniem biura, jak firmy sprzątające, dostawcy wody, serwisy kopiarek, jakie środki ostrożności zastosować?
  8. Jak bezpiecznie korzystać z kuchni/kantyny, ekspresu do kawy, lodówki?
  9. Jak zapewnić bezpieczeństwo korzystania z urządzeń biurowych, ksero, niszczarki czy samochodu firmowego dzielonego między pracowników?
  10. Czy laptopy, dokumenty będą mogły być zabierane do domu?
  11. Czy konieczna jest modyfikacja polisy ubezpieczeniowej pracodawcy?
  12. Czy warto wyznaczyć koordynatora/osobę kontaktową, do której będą spływały pytania, wątpliwości pracowników związane z bezpieczeństwem pracy w biurze?

To tylko przykłady aspektów, które warto przemyśleć organizując powrót do biura. Wiele innych niewątpliwie pojawi się w praktyce.