HR Sygnał: Dyrektywa o ochronie sygnalistów

Czytaj więcej

Jak pomóc Ukrainie?
 

Czytaj więcej

Zdrowe Miejsce Pracy: Pracownik pod wpływem alkoholu lub narkotyków

15.02.2022

Procedura postępowania wobec pracownika pod wpływem alkoholu została uregulowana w ustawie. Brakuje jednak analogicznych przepisów w zakresie narkotyków. Stąd najlepszym rozwiązaniem jest sprecyzowanie procedury postępowania w stosunku do pracowników pod wpływem narkotyków w regulaminie pracy lub innym wewnątrzzakładowym akcie. Pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy a dopuszczenie do pracy pracownika pod wpływem alkoholu lub narkotyków utrzymaniu takich warunków zagraża.

Jak powinien zachować się pracodawca, gdy widzi, że jego pracownik stawił się w pracy pod wpływem alkoholu lub narkotyków?

W sytuacji uzasadnionych podejrzeń, że pracownik znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, pracodawca powinien:

  • nie dopuścić pracownika do pracy;
  • przedstawić pracownikowi podstawę decyzji;
  • wezwać Policję lub inny organ uprawniony do przeprowadzenia kontroli trzeźwości lub badania na zawartość narkotyków w organizmie.

W obecnym stanie prawnym pracodawca nie może samodzielnie przeprowadzić kontroli trzeźwości wśród pracowników!

Jakie konsekwencje może wyciągnąć pracodawca?

Jeżeli badanie wykaże, że pracownik faktycznie znajdował się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, pracodawca może:

  • zastosować karę upomnienia lub nagany;
  • zastosować karę pieniężną;
  • wypowiedzieć umowę o pracę z przyczyn leżących po stronie pracownika;
  • rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika;

Jak postępować w obliczu takich sytuacji w erze pracy zdalnej?

Niewątpliwym wyzwaniem jest weryfikacja trzeźwości pracownika, który pracuje w trybie pracy zdalnej. W praktyce jedynym sposobem na udowodnienie pracownikowi znajdowania się pod wpływem alkoholu lub narkotyków mogłoby być wezwanie przez pracodawcę Policji do miejsca zamieszkania pracownika. Niezależnie od dopuszczalności takiego rozwiązania, Pracownik może nie wpuścić Policji.

Rozwiązaniem jest cofnięcie polecenia pracy zdalnej (zgodnie ze specustawą COVIDową), a także polecenie pracownikowi stawienie się w miejscu, w którym zwykle świadczy pracę. Pracownik powinien wykonać to polecenie, a odmowa jego wykonania w określonych okolicznościach może stanowić podstawę do rozwiązania umowy o pracę.

Chętnie wesprzemy Państwa w przygotowaniu wewnętrznych regulacji z zakresie procedury kontroli trzeźwości i badania na zawartość narkotyków w miejscu pracy.