HR Sygnał: Dyrektywa o ochronie sygnalistów

Czytaj więcej

Jak pomóc Ukrainie?
 

Czytaj więcej

HR Legal Update: Rozporządzenie o sztucznej inteligencji – część przepisów już obowiązuje

05.02.2025

Od 2 lutego br. Rozporządzenie AI zaczyna obowiązywać co do regulacji dotyczących praktyk zakazanych oraz kompetencji w zakresie AI.

Zakazane praktyki

Obowiązujące przepisy wskazują i opisują przede wszystkim, jakich systemów AI nie można używać. Do zabronionych należą systemy:

  • stosujące techniki podprogowe, manipulacyjne lub wprowadzające w błąd,
  • wykorzystujące słabości osoby fizycznej lub określonej grupy osób ze względu na ich wiek, niepełnosprawność lub szczególną sytuację społeczną lub ekonomiczną,
  • mające na celu wyciąganie wniosków na temat emocji osób np. w miejscu pracy,
  • wykorzystujące systemy kategoryzacji biometrycznej np. w celu wywnioskowania informacji na temat ich poglądów politycznych, przynależności do związków zawodowych, przekonań religijnych lub światopoglądowych, seksualności lub orientacji seksualnej poszczególnych osób.

Za naruszenie zakazu stosowania niektórych praktyk w zakresie AI grożą surowe sankcje – kara administracyjna w wysokości do 35 mln Euro lub – jeżeli sprawcą naruszenia jest przedsiębiorstwo – w wysokości do 7% jego całkowitego rocznego światowego obrotu (w zależności od tego, która z tych kwot jest wyższa).

Kompetencje w zakresie AI („AI Literacy”)

Dostawcy i podmioty stosujące systemy AI (w tym pracodawcy) już teraz zobowiązani są podejmować środki z zakresu HR. Wymagane jest zapewnienie możliwie jak największego poziomu kompetencji w zakresie AI wśród członków personelu, który kwestiami AI w danym podmiocie się zajmuje. Uwzględnić należy tu:

  • posiadaną przez personel wiedzę techniczną,
  • doświadczenie,
  • wykształcenie i wyszkolenie oraz
  • kontekst, w którym systemy AI mają być wykorzystywane,
  • osoby, wobec których systemy AI mają być wykorzystywane.

Co te zmiany oznaczają dla pracodawców?

Pracodawcy, którzy stosują systemy AI, powinni już teraz przeszkolić pracowników w zakresie korzystania z systemów tak, aby posiadali jak największą wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Ci z nich, którzy planują je wdrożyć (co wydaje się nieuniknione raczej prędzej niż później) powinni mieć na uwadze nowe wymogi przy projektowaniu i wyborze narzędzi. Rekomendowane jest również wypracowanie przejrzystych polityk korzystania z AI tak, aby mieć pewność, że systemy AI nie są wykorzystywane w ramach zakazanych praktyk.

Pobierz PDF: tutaj.