
Alert: Rzecznik Praw Pracownika – nadbiurokracja czy instytucja niezbędna?
01.10.2025
24 września 2025 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowało wniosek o wpisanie do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów projektu ustawy o Rzeczniku Praw Pracownika.
Cel powołania Rzecznika
Głównym zadaniem Rzecznika Praw Pracownika ma być ochrona interesów zatrudnionych i wspieranie ich w dochodzeniu przysługujących im praw. Rzecznik będzie miał kompetencje do udzielania porad prawnych oraz interweniowania w przypadku naruszeń praw osób wykonujących pracę zależną (pracowników, a także osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych).
Skutki dla pracodawców i działów HR
1. Potencjalne interwencje Rzecznika
Rzecznik będzie miał prawo kierować wystąpienia do przedsiębiorcy, wszczynać i występować w postępowaniach przed PIP lub sądami, a także przystępować do sporów zbiorowych.
2. Ryzyko wzrostu liczby skarg i interwencji
Spowoduje to zwiększenie liczby zgłoszeń dot. naruszeń praw pracowniczych. Działy HR powinny wprowadzić system wczesnego reagowania na takie zgłoszenia.
3. Wzrost znaczenia prewencji i szkoleń
Pracodawcy powinni zwrócić uwagę na szkolenia dla kadry zarządzającej i HR w zakresie praw pracowniczych.
Co możemy zrobić już teraz?
1. Zadbanie o prawidłowość posiadanej dokumentacji
Przegląd i aktualizacja procedur wewnętrznych, w tym dokładna weryfikacja regulaminów pracy oraz wynagrodzenia, polityk antydyskryminacyjnych i antymobbingowych czy zasad BHP.
2. Szkolenia i edukacja
Szkolenia dla kadry zarządzającej i HR z zakresu prawa HR. Świadomość pracowników i menedżerów może ograniczyć ryzyko sporów i interwencji Rzecznika.
3. Monitorowanie przyjętych rozwiązań i wdrożenie działań prewencyjnych
Wdrożenie działań prewencyjnych, takich jak audyty akt pracowniczych, BHP, weryfikacja polityk płacowych i przeciwdziałanie dyskryminacji oraz mobbingowi.
Pobierz PDF: tutaj.