HR Sygnał: Ochrona sygnalistów

Czytaj więcej

Alert: Rzecznik Praw Pracownika – nadbiurokracja czy instytucja niezbędna?

01.10.2025

24 września 2025 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowało wniosek o wpisanie do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów projektu ustawy o Rzeczniku Praw Pracownika.

Cel powołania Rzecznika

Głównym zadaniem Rzecznika Praw Pracownika ma być ochrona interesów zatrudnionych i wspieranie ich w dochodzeniu przysługujących im praw. Rzecznik będzie miał kompetencje do udzielania porad prawnych oraz interweniowania w przypadku naruszeń praw osób wykonujących pracę zależną (pracowników, a także osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych).

Skutki dla pracodawców i działów HR

1. Potencjalne interwencje Rzecznika

Rzecznik będzie miał prawo kierować wystąpienia do przedsiębiorcy, wszczynać i występować w postępowaniach przed PIP lub sądami, a także przystępować do sporów zbiorowych.

2. Ryzyko wzrostu liczby skarg i interwencji

Spowoduje to zwiększenie liczby zgłoszeń dot. naruszeń praw pracowniczych. Działy HR powinny wprowadzić system wczesnego reagowania na takie zgłoszenia.

3. Wzrost znaczenia prewencji i szkoleń

Pracodawcy powinni zwrócić uwagę na szkolenia dla kadry zarządzającej i HR w zakresie praw pracowniczych.

Co możemy zrobić już teraz?

1. Zadbanie o prawidłowość posiadanej dokumentacji

Przegląd i aktualizacja procedur wewnętrznych, w tym dokładna weryfikacja regulaminów pracy oraz wynagrodzenia, polityk antydyskryminacyjnych i antymobbingowych czy zasad BHP.

2. Szkolenia i edukacja

Szkolenia dla kadry zarządzającej i HR z zakresu prawa HR. Świadomość pracowników i menedżerów może ograniczyć ryzyko sporów i interwencji Rzecznika.

3. Monitorowanie przyjętych rozwiązań i wdrożenie działań prewencyjnych

Wdrożenie działań prewencyjnych, takich jak audyty akt pracowniczych, BHP, weryfikacja polityk płacowych i przeciwdziałanie dyskryminacji oraz mobbingowi.

 

Pobierz PDF: tutaj.