Pogotowie BHP PCS | Littler: Czy Pracodawca powinien zaakceptować protokół powypadkowy, którego nie widział poszkodowany-pracownik?
27.04.2023
Pani Joanna podczas pracy zdalnej spadła z taboretu i trafiła do szpitala. Zespół powypadkowy sporządził protokół powypadkowy i przekazał go od razu Pracodawcy do zatwierdzenia, ponieważ Pani Joanna wciąż przebywa w szpitalu i nie ma z nią kontaktu. Zresztą, w ocenie zespołu powypadkowego, Pani Joanna i tak nie złożyłaby zastrzeżeń do protokołu, dlatego nie było sensu jej go przedstawiać. Czy Pracodawca powinien zatwierdzić protokół powypadkowy, którego nie widział poszkodowany-pracownik?
Odpowiedź: Nie. Obowiązujące przepisy przewidują, że zespół powypadkowy jest zobowiązany do zapoznania poszkodowanego-pracownika z treścią protokołu powypadkowego przed jego zatwierdzeniem. W przeciwnym razie protokół nie będzie odpowiadał warunkom przewidzianym w przepisach i będzie wymagał uzupełnienia.
Jakie czynności powinien podjąć Pracodawca i zespół powypadkowy w takiej sytuacji?
- Pracodawca powinien zwrócić niezatwierdzony protokół powypadkowy zespołowi powypadkowemu w celu jego wyjaśnienia i uzupełnienia;
- Zespół powypadkowy, po dokonaniu wyjaśnień i uzupełnień powinien sporządzić nowy protokół powypadkowy, do którego dołącza protokół powypadkowy niezatwierdzony przez pracodawcę;
- Sporządzenie nowego protokołu powinno nastąpić w terminie 5 dni od jego zwrócenia;
- Nowy protokół wraz z poprzednim powinien zostać przedstawiony Pani Joannie w celu złożenia ewentualnych uwag i zastrzeżeń, a następnie przekazany Pracodawcy.
Jeżeli Pani Joanna nadal przebywa w szpitalu i nie ma możliwości zapoznania się z protokołem to zespół powypadkowy powinien zamieścić taką informację w protokole i zawiadomić Pracodawcę o przyczynie opóźnienia. Po zapoznaniu się z protokołem przez Panią Joannę protokół powinien zostać przekazany Pracodawcy do zatwierdzenia.