HR Sygnał: Dyrektywa o ochronie sygnalistów

Czytaj więcej

Jak pomóc Ukrainie?
 

Czytaj więcej

HR Legal Update: Plan kontroli Państwowej Inspekcji Pracy na 2025 rok

10.01.2025

Państwowa Inspekcja Pracy opublikowała plan kontroli na 2025 rok, w którym przewiduje 55 000 kontroli! Program działań PIP będzie koncentrował się na takich obszarach jak bezpieczeństwo i higiena pracy, prawo pracy oraz legalność zatrudnienia.

Pracodawcy w 2025 r. powinni być w szczególności przygotowani na kontrolę zagadnień dotyczących m.in.:

  • zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych;
  • sposobu prowadzenia ewidencji czasu pracy, zapewnianie odpoczynków i pracy ponadwymiarowej;
  • przestrzegania przepisów o czasie pracy oraz ograniczeń handlu w niedziele i święta;
  • czasu pracy kierowców;
  • uprawnień związanych z rodzicielstwem;
  • legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej obywateli polskich oraz cudzoziemców;
  • działalności agencji pracy;
  • korzystania z outsourcingu.

Poza standardowymi działaniami PIP podkreśla, że będzie zwracał szczególną uwagę na skargi dotyczące przestrzegania przepisów o PPK, pracy zdalnej, mobbingu, pracy platformowej czy wynagradzania za pracę o jednakowej wartości.

Należy również mieć na uwadze, że zapowiadane są zmiany w zakresie uprawnień PIP dotyczących reklasyfikacji podstaw zatrudnienia. Zgodnie z informacjami płynącymi z resortu pracy, PIP ma zostać wyposażona w uprawnienie do wydawania decyzji zmieniającej stosunek cywilnoprawny (w tym B2B) na umowę o pracę. Wpisuje się to w obszar kontroli wskazany w planie na 2025 r.

Jakie działania należy podjąć zanim pojawi się kontrola?

  • audyt struktury i podstaw zatrudnienia i wprowadzenie takich zmian, które zminimalizują ryzyko zakwestionowania przez PIP podstaw i reklasyfikowania ich w stosunek pracy – praktyczna analiza zasad i praktyki funkcjonowania współpracy z pracownikami i osobami na umowach cywilnoprawnych (w tym B2B) to działanie obowiązkowe na początek 2025 roku;
  • weryfikacja newralgicznych kwestii związanych z czasem pracy – jakie systemy obowiązują, czy są wprowadzone prawidłowo oraz czy przestrzegane normy, a ponadto jak wygląda praca w godzinach nadliczbowych i jak zapobiec z jednej strony nadużyciom a z drugiej odpowiedzialności, w tym ze strony PIP;
  • przegląd legalności zatrudnienia cudzoziemców oraz współpracy z agencjami pracy tymczasowej – temat bardzo aktualny, szczególnie przy szybko zmieniających się przepisach oraz sytuacji migracyjnej oraz intensyfikacji współpracy PIP ze Strażą Graniczną;
  • weryfikacja zasad współpracy i praktycznego jej funkcjonowania z zewnętrznymi dostawcami usług – są to kluczowe kwestie, od których zależy prawidłowość korzystania z outsourcingu i minimalizacja ryzyk;
  • przeprowadzić audyt wewnętrzny z nastawieniem na newralgiczne obszary, w tym zasady wynagradzania, legalność zatrudnienia, czas pracy.

W tych i wszystkich innych obszarach będących na celowniku PIP mamy ogromne doświadczenie i kompleksowo przygotujemy Waszą organizację, aby w razie kontroli można było przez nią przejść suchą nogą bez konsekwencji, dodatkowo wypracowując rozwiązania przynoszące dodatkowe korzyści dla organizacji i pracowników. Chętnie się nim podzielimy – zapraszamy więc do kontaktu.

Pobierz PDF: tutaj.

 

Zapraszamy również do udziału w webinarze Kontrole PIP 2025 – skontroluj zanim zapuka Inspektor, który odbędzie się już 24 stycznia br. Udział jest bezpłatny. Rejestracja: tutaj.