Compliance HR | Powrót to pracy – o czym jeszcze warto pamiętać
04.06.2020
Z początkiem czerwca wiele firm przystąpiło do „odmrażania” swojego biznesu. Zapadają decyzje o powrotach do biur. W związku z tym Działy HR i Compliance muszą zmierzyć się z wieloma kwestiami związanymi z zaplanowaniem powrotów, określeniem grup, które powinny wrócić w pierwszej kolejności, wdrożeniem rotacji pracowników, czy przearanżowaniem stanowisk pracy. Pracodawcy analizują obowiązki wynikające z przepisów prawa pracy, wprowadzonych ad hoc przepisów covidowych, jak również zaleceń PIP.
Oprócz podstawowych kwestii dotyczących oceny ryzyk i technicznych środków bezpieczeństwa warto rozważyć mniej oczywiste aspekty powrotów do biura:
- W jaki sposób zakomunikować pracownikom powrót do biura, kto i w jakiej formie przedstawi zasady pracy?
- Jak dobrać zespoły wracające do biur, by jeden przypadek zarażenia nie sparaliżował całej firmy?
- Czy konieczne jest wsparcie psychologiczne dla powracających pracowników?
- W jaki sposób klienci zostaną poinformowani o otwarciu i nowych zasadach kontaktów?
- Jakie wdrożyć wytyczne dotyczące spotkań z kontrahentami, jak określić ramy czasowe, liczbę uczestników, kto będzie weryfikował czy spotkanie osobiste jest konieczne?
- Jak zorganizować korzystanie z sal konferencyjnych i prowadzenie spotkań wewnętrznych, w jaki sposób będzie przeprowadzana ich dezynfekcja?
- Co z dostawcami usług związanych z funkcjonowaniem biura, jak firmy sprzątające, dostawcy wody, serwisy kopiarek, jakie środki ostrożności zastosować?
- Jak bezpiecznie korzystać z kuchni/kantyny, ekspresu do kawy, lodówki?
- Jak zapewnić bezpieczeństwo korzystania z urządzeń biurowych, ksero, niszczarki czy samochodu firmowego dzielonego między pracowników?
- Czy laptopy, dokumenty będą mogły być zabierane do domu?
- Czy konieczna jest modyfikacja polisy ubezpieczeniowej pracodawcy?
- Czy warto wyznaczyć koordynatora/osobę kontaktową, do której będą spływały pytania, wątpliwości pracowników związane z bezpieczeństwem pracy w biurze?
To tylko przykłady aspektów, które warto przemyśleć organizując powrót do biura. Wiele innych niewątpliwie pojawi się w praktyce.