Zmiany w zasadach delegowania pracowników do Polski – aktualizacja
27.07.2020
Polska zmienia przepisy o delegowaniu pracowników w celu implementacji dyrektywy unijnej 2018/957 z 28 czerwca 2018 r.
Prace parlamentarne nad nowelizacją ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług wciąż trwają. Nowe przepisy miały wejść w życie 30 lipca 2020 r., ale już obecnie wiadomo, że dotrzymanie tego terminu jest niemożliwe. Zakładamy, że nowelizacja wejdzie w życie nie wcześniej niż w połowie sierpnia.
I. Przegląd najważniejszych zmian w przepisach
- Powiadomienie o zmianach danych zawartych w oświadczeniu o delegowaniu pracownika
Pracodawca delegujący będzie zobowiązany do poinformowania Państwowej Inspekcji Pracy o wszelkich zmianach danych podanych w oświadczeniu o delegowaniu pracownika, w tym w szczególności o planowanych terminach oddelegowania. Obecnie tylko zmiana niektórych danych wymaga nowego powiadomienia.
- Delegowanie krótkoterminowe
W przypadku pracowników delegowanych wykonujących pracę w Polsce przez okres 12 miesięcy lub krótszy, katalog minimalnych warunków zatrudnienia zostanie rozszerzony. Począwszy od dnia wejścia w życie nowelizacji pracodawca delegujący będzie zobowiązany do przestrzegania następujących dodatkowych polskich warunków zatrudnienia (jeśli są one korzystniejsze niż te obowiązujące w kraju macierzystym):
a) wynagrodzenia definiowanego jako wszystkie składniki wynagrodzenia;
b) należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową
- Delegowanie długoterminowe
W przypadku delegowania długoterminowego pracownikom delegowanym powinny być zagwarantowane wszelkie warunki zatrudnienia wynikające z polskiego prawa pracy, o ile są one korzystniejsze niż odpowiadające im warunki prawa kraju pochodzenia (z kilkoma wyjątkami). Powyższe dotyczy pracowników wykonujących pracę w Polsce powyżej:
a) 18 miesięcy, w przypadku delegowania istniejącego w dniu wejścia w życie nowelizacji;
b) 12 miesięcy, w przypadku nowych delegowań rozpoczynających się po dniu wejścia nowelizacji w życie (przed upływem 12 miesięcy delegowania zastosowanie będą miały warunki delegowania krótkoterminowego).
Okres 12 miesięcy, o którym mowa w powyżej, może zostać przedłużony do 18 miesięcy poprzez złożenie umotywowanego powiadomienia do Inspekcji Pracy przed upływem początkowego okresu 12 miesięcy. Co szczególnie istotne przy obliczaniu okresów delegowania, o których mowa powyżej, sumuje się okres delegowania wszystkich pracowników delegowanych na terytorium RP kolejno przez danego pracodawcę delegującego pracownika na terytorium RP do wykonywania tego samego zadania w tym samym miejscu. Tym samym w niektórych przypadkach może okazać, że nowo oddelegowani pracownicy będą uznawani za tych, którzy przekroczyli już limit 12/18 miesięcy.
Nowe warunki polskiego prawa pracy mające zastosowanie do pracowników delegowanych do Polski w ramach delegowania długoterminowego będą obejmować w szczególności, ale nie tylko, następujące warunki, które nie miały wcześniej zastosowania:
a) warunki dot. wynagrodzenia chorobowego;
b) warunki zwrotu kosztów podróży służbowych na terytorium Polski;
c) obowiązkowe dodatki, takie jak dodatek za pracę w godzinach nocnych lub wynagrodzenie za czas przestoju;
d) warunki odpowiedzialności pracownika za szkodę;
e) uprawnienia związane z ciążą i rodzicielstwem (np. prawo do czasu wolnego od pracy, ograniczenia dotyczące godzin nadliczbowych i podróży służbowych);
f) całość procedur i ograniczeń dotyczących przyznawania urlopów wypoczynkowych (wysokość prawa do urlopu wypoczynkowego obowiązuje już na obecnych zasadach);
g) prawo do przerw w czasie pracy innych niż urlopy wypoczynkowe;
h) ograniczenia dotyczące pracy w niedziele i polskie dni wolne od pracy.
- Rozszerzenie zakresu uprawnień inspekcji pracy
Nowe przepisy rozszerzają również zakres uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy (w szczególności w odniesieniu do współpracy międzynarodowej) i kładą większy nacisk na monitorowanie przestrzegania przepisów i wykrywanie nadużyć. W związku z powyższym należy spodziewać się zwiększonej liczby kontroli po wejściu w życie nowych przepisów.
II. Nasze rekomendacje
Biorąc powyższe pod uwagę, zachęcamy już teraz do zweryfikowania warunków zatrudnienia pracowników delegowanych do Polski, w szczególności w zakresie ich składników wynagrodzenia oraz innych świadczeń związanych z pracą. Ponadto podejmując decyzję co do warunków przysługujących pracownikowi delegowanemu rekomendujemy zasięgnąć równocześnie porady w ramach polskiego prawa pracy, jak również prawa kraju pochodzenia pracownika delegowanego. Kluczowe jest bowiem to, aby warunki zatrudnienia gwarantowane pracownikowi delegowanemu były nie mniej korzystne niż te wynikające z prawa polskiego.