HR Sygnał: Dyrektywa o ochronie sygnalistów

Czytaj więcej

Jak pomóc Ukrainie?
 

Czytaj więcej

Tarcza Antykryzysowa 3.0

15.05.2020

W czwartek tj. 14 maja 2020 r. Sejm przyjął część poprawek Senatu i uchwalił tzw. Tarczę Antykryzysową 3.0, czyli ustawę o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Ustawa oczekuje na podpis Prezydenta i wchodzi w życie w dzień po dniu ogłoszenia.

Poniżej przedstawiamy Państwu podsumowanie najistotniejszych zmian z perspektywy prawa HR.

Mamy jednak dla Państwa więcej bieżących informacji. Prace nad projektem Tarczy Antykryzysowej 4.0(?) są kontynuowane… Niektóre rozwiązania pozostały, inne zostały usunięte. Link do krótkiej aktualizacji: https://pcslegal.pl/projekt-tarczy-antykryzysowej-4-0-podsumowanie-prac/

  1. Tarcza 3.0 wprowadza zmiany w postępowaniach sądowych, w tym przed sądami prawa pracy

a) Wznowienie terminów sądowych

Terminy procesowe i sądowe (w tym w postępowaniach przed sądami pracy), których bieg został wstrzymany na podstawie poprzedniej Tarczy, rozpoczynają biec lub biegną dalej po upływie 7 dni od dnia wejścia w życie ustawy.  

b) Zdalne rozprawy

W czasie stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego oraz w terminie 1 roku od ich zakończenia rozprawę lub posiedzenie jawne przeprowadza się przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających przeprowadzenie ich na odległość
(z przekazem obrazu i dźwięku), chyba że ich przeprowadzenie bez użycia powyższych urządzeń nie wywoła nadmiernego zagrożenia dla zdrowia osób w nim uczestniczących. 

c) Zdalni sędziowie

W czasie stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego oraz w terminie 1 roku od ich zakończenia, na zarządzenie prezesa sądu, członkowie składu, z wyjątkiem przewodniczącego i referenta sprawy, mogą brać udział w posiedzeniu za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Nie może to dotyczyć posiedzenia zamykającego rozprawę.

d) Większe zastosowanie posiedzeń niejawnych

W czasie stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego oraz w terminie 1 roku od ich zakończenia, przewodniczący może zarządzić przeprowadzenie posiedzenia niejawnego, jeżeli:

  • uzna rozpoznanie sprawy za konieczne,
  • przeprowadzenie rozprawy lub posiedzenia jawnego mogłoby wywołać nadmierne zagrożenie dla zdrowia osób w nich uczestniczących,
  • nie można przeprowadzić rozprawy lub posiedzenia jawnego na odległość
    z jednoczesnym bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku,
  • żadna ze stron nie sprzeciwiła się przeprowadzeniu posiedzenia niejawnego w terminie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia ich o skierowaniu sprawy na posiedzenie niejawne.

e) Szybsze zamknięcie sprawy

Jeżeli w sprawie postępowanie dowodowe zostało przeprowadzone w całości, sąd może zamknąć rozprawę i wydać orzeczenie na posiedzeniu niejawnym. Przed zamknięciem rozprawy sąd odbierze od stron lub uczestników postępowania ich stanowiska na piśmie.

f) Postępowanie apelacyjne bez rozprawy

W sprawach, w których wniesiono apelację przed 7 listopada 2019 r. (czyli przed nowelizacją KPC), jeżeli sąd drugiej instancji uzna, że przeprowadzenie rozprawy nie jest konieczne, może skierować sprawę na posiedzenie niejawne. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy strona zawnioskuje o przeprowadzenie rozprawy lub zawnioskowała
o przeprowadzenie dowodu z zeznań świadków lub przesłuchania stron, który nie może zostać pominięty – wtedy sąd nie może skierować sprawy na posiedzenie niejawne.

Wniosek o przeprowadzenie rozprawy można złożyć w terminie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o skierowaniu sprawy na posiedzenie niejawne.

  1. Zmiany dotyczące cudzoziemców

a) Stosowanie rozwiązań z tarczy do cudzoziemców

Projekt zawiera postanowienia potwierdzające, że można zlecić pracę zdalną, jak również obniżyć etaty i wynagrodzenie cudzoziemcom do 20% na mocy tarczy, bez zmiany ich dotychczasowych zezwoleń na pracę, oświadczeń czy zezwoleń na pobyt. Obecnie ta kwestia budziła wątpliwości, choć naszym zdaniem było to możliwe.

W przypadku osób posiadających tzw. niebieską kartą zostało też wyraźnie potwierdzone, że nie ma obowiązku informowania urzędu o obniżeniu etatu.

 b) Przedłużenie ważności kart pobytu członków rodziny obywatela UE

Ważność kart pobytu członka rodziny obywatela UE, których termin ważności upływa w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19, zostaną automatycznie przedłużone do 30. dnia od odwołania tych stanów.

c) Zwolnienie z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę dla cudzoziemców wykonujących pracę sezonową

W czasie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonych
w związku z COVID-19 oraz przez okres 30 dni po ich odwołaniu, cudzoziemiec wykonujący pracę sezonową, dla którego wydawane są zezwolenia na pracę sezonową (zdefiniowane w ustawie o promocji zatrudnienia), nie potrzebują zezwolenia na pracę, o ile cudzoziemiec po dniu 13 marca 2020 r. posiadał zezwolenie na pracę lub oświadczenie.

  1. Zmiana wysokości kwoty wolnej od potrąceń

Zgodnie z projektem, kwoty wolne od potrąceń ulegną zwiększeniu w przypadku, gdy pracownikowi zostało obniżone wynagrodzenie lub członek rodziny pracownika utracił źródło dochodu. Kwoty te ulegają zwiększeniu o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ten ma na utrzymaniu.

Przez członka rodziny rozumie się odpowiednio: małżonka albo rodzica wspólnego dziecka oraz dziecko w wieku do ukończenia 25. roku życia, a także dziecko, które ukończyło 25. rok życia legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności, jeżeli
w związku z tą niepełnosprawnością przysługuje świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy.