HR Sygnał: Ochrona sygnalistów

Czytaj więcej

Jak zapewnić ciągłość pracy, nie narażając się na dodatkowe koszty?

16.09.2025

Pracodawca może zobowiązać pracownika do pozostawania poza godzinami pracy w gotowości do wykonywania obowiązków – odebrania telefonu, podpięcia się do systemu czy stawienia się w firmie, jeśli sytuacja tego wymaga. Ustawodawca jednak wyraźnie rozgraniczył dwie kwestie: sam czas dyżuru nie jest co do zasady czasem pracy, o ile w jego trakcie nie wykonuje się faktycznych zadań, ale musi być tak ukształtowany, by nie naruszać prawa pracownika do odpoczynku, zarówno odpoczynku dobowego, jak i tygodniowego. Jeśli pracownik nie wykonuje czynności służbowych, pozostając jedynie w kontakcie z pracodawcą, nie musi otrzymać dodatkowego wynagrodzenia. – r. pr. Sandra Szybak-Bizacka i r. pr. Michalina Lewandowska-Alama komentują dla Rzeczpospolitej.

Artykuł: tutaj.