HR Sygnał: Dyrektywa o ochronie sygnalistów

Czytaj więcej

Jak pomóc Ukrainie?
 

Czytaj więcej

Cykl #UstawaKamilkadlaHoteli: Jakie wymogi dla Hoteli przewiduje „Ustawa Kamilka”?

08.05.2025

W ramach cyklu publikacji  „Ustawa Kamilka” dla Hoteli przedstawiamy wpisy dotyczące uprawnień i obowiązków pracodawców prowadzących działalność w sektorze hotelarskim wynikających z przepisów dot. ochrony osób małoletnich.

Nowe przepisy, wprowadzone ustawą powszechnie znaną jako “ustawa Kamilka”, weszły w życie 15 lutego 2024 roku, przy czym część przepisów obowiązuje już od 29 sierpnia 2023 roku. Nowa regulacja ma na celu zapewnienie systemowej ochrony dzieci i dlatego nałożono na pracodawców szereg nowych obowiązków. Nasze doświadczenia w zakresie obsługi szeregu Hoteli pokazują, że po stronie pracodawców pojawia się wiele praktycznych wątpliwości związanych ze stosowaniem nowych regulacji.

#1 Jakie wymogi dla Hoteli przewiduje „Ustawa Kamilka”?

Pracodawcy prowadzący działalność hotelarską, muszą zapewnić by wprowadzone standardy ochrony małoletnich określały w szczególności:

  • zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem hotelu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich, czyli np. zasady komunikacji z małoletnim, czy zakres dopuszczalnego kontaktu fizycznego z małoletnim;
  • zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w obiekcie hotelarskim i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie, czyli np. zasady weryfikacji danych osobowych gości hotelu przyjeżdzających do obiektu z dzieckiem;
  • zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu hotelarskiego lub korzystającego z usług turystycznych jest zagrożone, czyli np. zasady przyjmowania zgłoszeń o podejrzeniu takich okoliczności;
  • procedury i wyznaczone osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego;
  • zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu hotelu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.

Standardy powinny być tak przygotowane, by uwzględniały także sytuację dzieci niepełnosprawnych. Co więcej, standardy powinny być sporządzone w sposób zrozumiały dla osób małoletnich.

Pracodawcy mają obowiązek co najmniej raz na dwa lata dokonywać oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Treść standardów należy także udostępnić na stronie internetowej oraz wywiesić w widocznym miejscu w hotelu.