
Cykl #UstawaKamilkadlaHoteli: #6.Weryfikacja osób przyjeżdzających do Hotelu – jak zrobić to skutecznie?
17.07.2025
W ramach cyklu publikacji „Ustawa Kamilka” dla Hoteli przedstawiamy wpisy dotyczące uprawnień i obowiązków pracodawców prowadzących działalność w sektorze hotelarskim wynikających z przepisów dot. ochrony osób małoletnich.
#6.Weryfikacja osób przyjeżdzających do hotelu – jak zrobić to skutecznie?
Odpowiedź: Kwestia skutecznej kontroli czy osoba, która przyjeżdża z dzieckiem do hotelu, jest jego prawnym opiekunem była przedmiotem wyjaśnień opublikowanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W ocenie Ministerstwa weryfikacja ta może polegać na możliwości zażądania przez personel hotelu okazania: dowodu osobistego, legitymacji szkolnej dziecka czy mDowodu w aplikacji mObywatel. W dalszym ciągu brak jest jednak szczegółowych wytycznych w powyższym zakresie. Wiadome jest przecież, że z ww. dokumentów nie musi, a często nie wynika relacja rodzinna gości hotelu.
Jeśli dziecko nie ma dokumentu tożsamości, pracownik hotelu powinien poprosić o dane dziecka – imię, nazwisko, adres zamieszkania, datę urodzenia. Jeśli dorosły odmówi pokazania dokumentu lub podania danych, pracownik może zapytać małoletniego o relację z tą osobą. W przypadku dalszej odmowy lub wątpliwości czy dorosły jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, pracownik hotelu może poprosić o okazanie pisemnej zgody rodzica lub opiekuna na to, by dana osoba podróżowała z małoletnim.
Uzasadnione jest przy tym, by pracownik hotelu mógł także zażądać danych kontaktowych do rodzica, w razie odmowy okazania dokumentów. W tej sytuacji pracownik hotelu ustali wszelkie niezbędne dane z rodzicem małoletniego oraz uzyska od niego zgodę na przebywanie małoletniego w hotelu. Jednocześnie pracownik hotelu powinien uzyskać stosowne oświadczenie zawierające dane osoby dorosłej i małoletniego, ze wskazaniem, że rodzic wyraził zgodę na pobyt małoletniego. Wzory oświadczeń powinny być zawsze dostępne dla pracownika hotelu na potrzeby ww. opisanych sytuacji.
Ostatecznie, w razie braku możliwości prawidłowej identyfikacji małoletniego i uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego może być zagrożone – pracownik hotelu powinien podjąć stosowne działania zgodnie z ustalonymi w standardach procedurami reagowania na tego rodzaju zagrożenie.