HR Sygnał: Dyrektywa o ochronie sygnalistów

Czytaj więcej

Jak pomóc Ukrainie?
 

Czytaj więcej

Cykl #ProcesoweWtorki: Czy aktywność pracownika w mediach społecznościowych może być podstawą do rozwiązania z nim umowy o pracę?

05.08.2025

Media społecznościowe stały się nieodłączną częścią naszej codzienności – służą dzieleniu się wiedzą, opiniami, a także wydarzeniami z życia prywatnego i zawodowego.

Co jednak, gdy prywatna aktywność pracownika w sieci zaczyna szkodzić jego pracodawcy? Czy pracodawca może zabronić aktywności online?

Nie. Każdy ma prawo do wolności słowa i wyrażania opinii – to podstawowe prawo obywatelskie. Ale… są granice. Pracownik nie powinien szkodzić pracodawcy ani swoim zachowaniem, ani wypowiedziami – także tymi poza biurem i po godzinach pracy.

Z prawnego punktu widzenia, kluczowy jest tzw. obowiązek lojalności wobec pracodawcy. To przewidziany w kodeksie pracy obowiązek dbania o dobro zakładu pracy (art. 100 § 2 pkt 4 KP).

Co to oznacza w praktyce?

Pracodawca ma prawo wprowadzić jasne zasady dotyczące obecności pracowników w mediach społecznościowych (np. w postaci polityki korzystania z mediów społecznościowych). Może nawet ograniczyć publiczne wypowiedzi dotyczące polityki, religii czy kwestii światopoglądowych – o ile ma to na celu ochronę jego neutralności wobec klientów. Takie podejście potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 14 marca 2017 r. w sprawie C-157/15.

Kiedy pracodawca powinien zareagować?

Zawsze wtedy, gdy publikacje pracownika:

  • mogą zaszkodzić reputacji pracodawcy,
  • ujawniają informacje poufne,
  • podważają zaufanie kontrahentów pracodawcy,
  • godzą w wartości firmy lub jej pracowników.

W takich przypadkach możliwe są różne reakcje – od rozmowy dyscyplinującej z pracownikiem, przez zastosowanie kary porządkowej, aż po wypowiedzenie umowy o pracę, a w skrajnych przypadkach nawet rozwiązanie z pracownikiem umowy w trybie dyscyplinarnym.

Pracodawca ma również możliwość dochodzenia od pracownika roszczeń z tytułu naruszenia dóbr osobistych na drodze sądowej. W tym kontekście zaleca się udokumentowanie działań pracownika, najlepiej poprzez notarialne zabezpieczenie jego wpisów zamieszczonych w sieci.