Alert: Alarm powodziowy! Nadchodzą nowe uprawnienia pracownicze!
04.10.2024
Nadchodzi niemała zmiana dla pracodawców! 1 października Sejm przyjął nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. Wczoraj tj. 3 października br. została przyjęta przez Senat i podpisana przez Prezydenta. Wprowadza ona niemałe zmiany uprawnień pracowniczych w przypadku wystąpienia powodzi. Warto przygotować się już dziś – zmiany mają wejść w życie „z dnia na dzień, tj. następnego dnia po publikacji!
Poniżej przedstawiamy najważniejsze nachodzące zmiany.
Kto nabędzie nowe uprawnienia? Z nowych przywilejów skorzystają pracownicy, którzy na skutek powodzi doznali szkód majątkowych lub utracili chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu. Niektóre z uprawnień zastrzeżonych wyłącznie dla pracowników wymagać będzie jednak zamieszkania na terenie objętego powodzią, czyli miejscowości, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Nie będzie więc wymagane zameldowanie.
- Aż 20 dni zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia! –poszkodowanemu pracownikowi będzie przysługiwało zwolnienie od pracy w wymiarze aż do 20 dni w celu usuwania skutków powodzi. Zwolnienie będzie przysługiwało zarówno na czas usuwania skutków powodzi w mieniu pracownika, jak i osoby z nim spokrewnionej lub pozostającej z nim w faktycznym związku, wspólnie zamieszkującej i gospodarującej. Odmowa będzie możliwa tylko w sytuacji, gdy nie jest to możliwe ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika. W okresie tego zwolnienia od pracy pracownik zachowa prawo do wynagrodzenia. Wynagrodzenie za ten czas wypłacać będzie pracodawca! UWAGA! Pracodawca będzie uprawniony do otrzymania zwrotu poniesionych kosztów wynagrodzenia i składek na ZUS za takich pracowników – konieczne będzie jednak złożenie odpowiedniego wniosku.
- Zakaz delegowania oraz zatrudniania w godzinach nadliczbowych bez zgody pracownika – co do zasady, pracownikom zamieszkującym na obszarze dotkniętym powodzią nie będzie można nakazać bez zgody pracownika pracy w godzinach nadliczbowych, ani delegować ich do pracy poza stałe miejsce pracy.
- Więcej dni urlopu na żądanie – pracodawca na żądanie pracownika zamieszkującego na terenie obszaru objętego powodzią będzie zobowiązany na wniosek pracownika do udzielenia aż do 8 dni urlopu na żądanie, w terminie wskazanym przez pracownika. Pracownik będzie musiał zgłosić żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu.
- Obniżenie wymiaru czasu pracy – pracownik zamieszkujący na terenie obszaru objętego powodzią będzie mógł złożyć pracodawcy wniosek o obniżenie jego wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy. Pracodawca, co do zasady, będzie zobowiązany ten wniosek uwzględnić. Wyjątkiem będą jedynie sytuacje, gdy nie jest to możliwe ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika.
- Urlop wypoczynkowy „na godziny” – pracodawca będzie mógł udzielić pracownikowi zamieszkującemu na terenie obszaru objętego powodzią urlopu wypoczynkowego w godzinach, a nie w dniach. Urlop taki może być udzielony w wymiarze nie wyższym niż 5 dni.
- Przedłużona ważność badań okresowych – w przypadku pracowników zamieszkałych na obszarze objętym powodzią zawieszony zostaje obowiązek przeprowadzania badań okresowych – w praktyce ich ważność ulega przedłużeniu prze okres wskazany w tzw, „rozporządzeniu powodziowym”.
- Dłuższa kadencja organów związków zawodowych, związków lub organizacji pracodawców, rad pracowników społecznych inspektorów pracy (SIP) – jeżeli koniec kadencji związków zawodowych, związków lub organizacji pracodawców, rad pracowników lub SIPowca działającego w zakładzie pracy objętym powodzią przypadnie w jej okresie powodzi i nie będzie możliwe przeprowadzenie nowych wyborów, kadencja tych organów ulegnie automatycznemu przedłużeniu do czasu przeprowadzenia wyborów na nową kadencję, maksymalnie do 30. dnia od dnia zakończenia objęcia tego pracodawcy powodzią.