#Alert: Specustawa o ochronie obywateli Ukrainy
14.03.2022
Specustawa o ochronie obywateli weszła w życie 12 marca 2022 r. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące legalizacji pobytu i pracy na jej podstawie.
- Większość przepisów specustawy obowiązuje ze skutkiem od 24 lutego 2022 r. Oznacza to, że ze specjalnych rozwiązań mogą skorzystać także osoby, które uciekły z Ukrainy do Polski przed wejściem w życie ustawy.
- Warunki skorzystania ze specustawy są dość szczegółowo uregulowane. Przed zatrudnieniem pracownika na podstawie specustawy ważne jest dokładne przeanalizowanie, czy pracownik jest nią objęty. Specustawa nie obejmuje m.in.:
- większości obywateli innych państw niż Ukraina (z wyłączeniem małżonków i najblizszej rodziny posiadaczy Kart Polaka)
- osób, które uciekały z Ukrainy tranzytem przez inne państwa (tj. osoby, które nie wjechały do Polski bezpośrednio z Ukrainy)
- osób, które wyjechały z Polski na okres powyżej 1 miesiąca.
- Najważniejsze założenia specustawy w zakresie legalizacji pobytu i pracy cudzoziemców są następujące:
- automatyczne prawo pobytu w Polsce do 24 sierpnia 2023 r. dla obywateli Ukrainy i ich małżonków, którzy wjechali do Polski w związku z wojną – bez dopełniania dodatkowych formalności;
- obywatele Ukrainy legalnie przebywający w Polsce mogą pracować na uproszczonych warunkach (również jeśli przybyli do Polski przed wojną tj. przed 24 lutego) – na podstawie zgłoszenia do PUP o podjęciu pracy, złożonego w terminie 14 dni od podjęcia pracy;
- prawo do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce dla wszystkich obywateli Ukrainy przebywających legalnie w Polsce na podstawie specustawy i ustawy o cudzoziemcach;
- obowiązek rejestracji w urzędzie gminy przez obywateli Ukrainy, których wjazd nie został zarejestrowany przez Straż Graniczną w momencie przekraczania polskiej granicy – rejestracja będzie niezbędna w praktyce do skorzystania z uprawnień wprowadzonych specustawą i rozpocznie się 16 marca 2022 r.
- przedłużenie legalnego pobytu obywateli Ukrainy mieszkających w Polsce, których prawo pobytu wygasło 24 lutego 2022 r. lub później, na okres do 31 grudnia 2022 r. lub na okres 18 miesięcy (w zależności od podstawy pobytu)
- możliwość ubiegania się o zezwolenie na pobyt czasowy na uproszczonych zasadach na okres 3 lat, jeśli Ukrainiec, który przybył do Polski w związku z wojną, chce pozostać w Polsce na dłużej
- ukraińskie dzieci urodzone już w Polsce również korzystają z rozwiązań specustawy, jeśli ich matka jest jej beneficjentem
- Osoby korzystające ze specustawy są uważane za korzystające z mechanizmu „ochrony czasowej” na pod podstawie decyzji Rady UE. W praktyce oznacza to, że takie osoby nie mogą mogły skorzystać z tego mechanizmu. Rozwiązanie to może budzić kontrowersje, ponieważ niektóre rozwiązania ochrony europejskiej mogą być korzystniejsze.
- Osoby kwalifikujące się do ochrony czasowej na mocy prawa UE, ale nieobjęte polską specustawą, mają prawo do 12 miesięcy pobytu w Polsce i prawo do pracy. Osoby te będą mogły uzyskać zaświadczenie potwierdzające ich status, ale nie otrzymają polskich dokumentów tożsamości.
- Tempo prac nad specustawą powodowało, że zawiera ona wiele niedoskonałości technicznych, np. niespójną terminologię oraz luki w wewnętrznych odesłaniach pomiędzy poszczególnymi przepisami. W efekcie co do wielu kategorii osób nie ma pewności, czy i w jakim zakresie ustawa przyznaje im prawo do pobytu i pracy w Polsce, np. nie jest jasne, czy osoby przebywające w Polsce na podstawie ustawy covidowej mogą zakładać działalność gospodarczą w Polsce.
Będziemy o tym szerzej pisać w naszych kolejnych publikacjach. Zapraszamy do śledzenia naszego profilu LinkedIn.