HR Sygnał: Dyrektywa o ochronie sygnalistów

Czytaj więcej

Jak pomóc Ukrainie?
 

Czytaj więcej

Zdrowe Miejsce Pracy: Stres w pracy

25.01.2022

Pracodawca jest zobowiązany dbać o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Stres jest oczywiście nieodłączną częścią życia zawodowego, jednak jego nadmiar powoduje, że warunki pracy przestają być i bezpieczne, i higieniczne. Warto też wiedzieć, że badania brytyjskiego Departamentu ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa (HSE) z 2018/19 r. wykazały, że z powodu stresu nie przepracowano łącznie 12.8 miliona godzin. Z kolei z polskiego raportu „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2021” wynika, że ponad 1/3 pracowników wskazała stres jako jeden z 5 najistotniejszych czynników wpływających na ich pracę.

Negatywnymi objawami zwiększonego poziomu stresu mogą być np.:

  • spadek efektywności w pracy;
  • nieumiejętność wykonania standardowych zadań i prostych poleceń;
  • niepodobne do pracownika błędy;
  • brak zaangażowania;
  • izolowanie się od współpracowników;
  • zwiększona liczba nieobecności w pracy.

Podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie stresowi w pracy nie powinno być zatem postrzegane tylko jako obowiązek pracodawcy, ale także jako narzędzie do zwiększenia efektywności pracowników.

Nie ma oczywiście jednego uniwersalnego modelu zarządzania stresem w pracy. Przyjęta przez pracodawcę strategia walki ze stresem musi zostać indywidualnie dopasowana do sytuacji w firmie: stanu psychicznego pracowników oraz głównych czynników stresogennych w danym miejscu pracy. W zależności od potrzeb można wdrożyć działania, takie jak:

  • stworzenie przejrzystej struktury w firmie – znajomość swojej roli i miejsca w firmie zwiększa pewność siebie pracownika;
  • wyznaczanie jasnych celów i dzielenie się feedbackiem – takie działania zmniejszają obawy pracowników o to, jak ich praca jest odbierana przez przełożonych;
  • zachęcanie do aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia poprzez m.in. współfinansowanie benefitów sportowych;
  • wdrożenie polityki rozwiązywania konfliktów i zgłaszania niepożądanych zachowań;
  • szkolenia dla liderów zespołów z zakresu zarządzania zespołem i redukcji stresu;
  • wprowadzenie elastycznego czasu pracy na stanowiskach, na których stwierdzono wysoki poziom stresu;
  • poprawianie fizycznych warunków pracy, np. poprzez zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach, zmniejszenie poziomu hałasu na stanowiskach;
  • poprawianie psychospołecznych warunków pracy, np. poprzez rozdzielenie obowiązków na większą liczbę pracowników;
  • utworzenie czasowych stanowisk pracy o mniejszych wymaganiach i czasowe przenoszenie pracowników do mniej obciążającej pracy;
  • aktualizowanie ocen ryzyka zawodowego i informowanie pracowników o możliwym obciążeniu psychicznym związanym z zajmowanym stanowiskiem.

Chętnie wesprzemy Państwa w przygotowaniu i realizacji działań mających na celu przeciwdziałanie stresowi w miejscu pracy.