
Cykl #UstawaKamilkadlaHoteli: #5 Czy każdy pracownik hotelu musi podlegać weryfikacji?
03.07.2025
W ramach cyklu publikacji „Ustawa Kamilka” dla Hoteli przedstawiamy wpisy dotyczące uprawnień i obowiązków pracodawców prowadzących działalność w sektorze hotelarskim wynikających z przepisów dot. ochrony osób małoletnich.
#5 Czy każdy pracownik hotelu musi podlegać weryfikacji?
Odpowiedź: Nie, nie każdy pracownik hotelu będzie musiał podlegać weryfikacji. Pracodawca, który wykaże, że dany pracownik z uwagi na zakres obowiązków i organizację pracy nie będzie miał styczności z małoletnimi, nie powinien domagać się stosownych zaświadczeń od kandydata do pracy.
Organizacje powinny jednak dokonać stosownej weryfikacji czy zakres czynności i obowiązków zawodowych danego pracownika mieści się w ramach ustawowego katalogu działalności związanej z małoletnimi by zniwelować ryzyko niedopełnienia obowiązku weryfikacyjnego.
Ponadto, wydaje się, że nawet incydentalny kontakt z małoletnim (np. pracownika – kucharza, który wszedł na salę restauracyjną, gdzie przebywają małoletni) nie powinien przesądzać o konieczności podlegania obowiązkowej weryfikacji przewidzianej w Ustawie. Obowiązek weryfikacji powinien być ściśle wiązany i uzależniony od zakresu obowiązków danego pracownika. Realizacja słusznego i potrzebnego celu komentowanej regulacji, jakim jest ochrona małoletnich, nie może być jednak nadmierną i nieuzasadnioną uciążliwością dla pracodawców.