HR Sygnał: Whistleblowing jako element szerszego HR Compliance
14.04.2021
HR Compliance nie ma jednolitej definicji, niemniej jednak można go określić jako nowoczesna forma zarządzania w obszarze zasobów ludzkich, łącząca zespół procesów, procedur, działań, które określają najważniejsze zasady postępowania w obszarze zasobów ludzkich. Podstawowym celem stosowania zasad compliance jest zachowanie zgodności działań z obowiązującymi normami i regułami postępowania – przede wszystkim prawnymi, ale także tymi o charakterze wizerunkowym (PR), czy aksjologicznym. Skuteczny system ochrony sygnalistów, dokonujących zgłoszeń o nieprawidłowościach w swojej organizacji niewątpliwie jest elementem szerszego sytemu.
Zarządzać też trzeba umieć
Choć w organizacji element ludzki w postaci zatrudnionych jest niewątpliwie zasobem najcenniejszym, to niestety także najbardziej narażonym na nieprawidłowość. Na proces pracy bowiem oddziałują takie czynniki jak przepracowanie, stres, pokusy czy rozkojarzenie wywołane sprawami życia osobistego. To wszystko, w połączeniu z panującą pandemią koronawirusa i nowymi problemami z nią związanymi (praca zdalna, depresje wywołane izolacją, niepewność i brak stabilizacji) sprawia, że zarządzanie zasobami ludzkimi jest coraz bardziej złożone, a wciąż kluczowe z punktu widzenia biznesowego.
Jak to wygląda?
Niestety, nadal jeszcze zamiast zapobiegania i rozwiązywania, powszechną praktyką jest tuszowanie i zamiatanie pod dywan wszystkich nieprawidłowości, zwłaszcza tych finansowych. Świadczy to jednak o myśleniu bardzo wąską perspektywą – nieprawidłowości prędzej czy później wyjdą na jaw, a historia pokazuje, że sytuacje takie kończą się bardzo dotkliwie dla organizacji (jak np. dla JP Morgan Chase, który za milczenie zatrudnionej u siebie przez 8 lat prawniczki zapłacił rekordową kwotę 9 miliardów dolarów). Jest to kwota, którą można z łatwością zaoszczędzić, wprowadzając odpowiednio wcześniej właściwe procedury compliance. HR Compliance służy bowiem właśnie przede wszystkim prewencji, a zatem gaszeniu pożarów jeszcze dużo przed ich faktycznym wybuchem.
Czy sygnalista do donosiciel?
Obecny nacisk na społeczną odpowiedzialność biznesu CSR (ang. corporate social responsibility) powinien wywołać zmianę w sposobie postrzegania sygnalistów – w końcu jednym z nich może być osoba pokroju Jesse Colombo, analityka, który przewidział Wielki Kryzys w 2008 r. Gdyby istniały wówczas skuteczne procedury HR Compliance, a firmy gwarantowałyby możliwość dokonania wewnętrznego zgłoszenia nieprawidłowości przy zachowaniu anonimowości, być może udałoby się podjąć odpowiednio wcześniej działania prewencyjne i nie doprowadzić do powstania tak dotkliwego dla gospodarki globalnej kryzysu. Ten światowej skali przykład należy przenieść na kanwę każdego, nawet niewielkiego przedsiębiorstwa, gdzie otrzymana odpowiednio wcześniej informacją może stanowić być albo nie być dla całej firmy, a zatem i wszystkich zatrudnionych w niej pracowników. Na sygnalistę trzeba więc patrzeć jako na kogoś dbającego o dobro zakładu pracy, mającego poczucie, że swoim działaniem może coś zmienić na lepsze, a nie jak na konfidenta czy donosiciela. Jednak aby było to możliwe, trzeba zapewnić mu odpowiednią infrastrukturę.
Ramka
Whistleblowing jako system zgłaszania nieprawidłowości stanowi element ogólnej polityki HR compliance. Wprowadzanie w życie jej założeń jest już nie tylko pożądanym, ale wręcz obligatoryjnym elementem prowadzenia odpowiedzialnego społecznie biznesu. W PCS Paruch Chruściel Schiffter | Littler Global uważamy, że firmę można i trzeba budować na wartościach. Niewątpliwie punktem wyjścia do tego jest wprowadzenie komentowanych tu rozwiązań, z których implementacją nie warto czekać.